Taunus 2.2

Terug

 

Hopelijk komt dit in orde.

In mijn witte Taunus komt hopelijk nog dit jaar (2009) een 2.2 Pinto motor te liggen. Ik zou met de 2.2 Pinto in April op arendonk van de partij moeten zijn. Deze Motor zal gemaakt en getuned worden door leerlingen van "De Nayer Instituut".

Ik heb een "205" Pinto blok van een EFI Sierra van 1989 liggen. Deze motoren zijn reeds voor mij gemaakt met 180pk en meer, dus hoop ik dat de leerlingen dit ook zouden kunnen realiseren.

- De Mulder Chris
- Geens Marnick
- Geluyckens Niels
- Heylen Nils
- Marcelis Christian
- Oorts Yannick

 

Eerste Voorbereiding.

Zaterdag 13 december 08 heeft Crice de krukas van de "205" block opgemeten. Deze leek in perfecte staat te zijn, maar er zaten krasjes en putjes in de taps.

Dus hebben me een andere krukas uit een ondere blok gehaald. Deze motor heeft gedraaid, maar was is veel betere staat. Deze gaan we dus ook gebruiken om het motorje te bouwen.

Hier volgen enkele foto's waar Crice en ik de krukas uit de "205" blok halen en de krukas opmeten. Linkje

 

Maandag 15 december zijn Crice en Niels naar het revisie bedrijf MRBT geweest voor wat informatie en zijn met tevredenheid naar huis gegaan.

456

Alles besteld.

Het is vandaag 25 december en ik heb eindelijk alles onderdelen van men motor besteld. Alle behalve de 48ers, die moeten even wachten. Ik heb een goedkeuring gekregen van men bestelling en nu maar wachten tot deze aankomen. Wat ben ik toch curieus als dit allemaal voor men deurtje gaat staan. pfff!!! Kan niet wachten tot het er is en in men autootje ligt.

Hier onder een klein lijstje wat er in men later in men autootje gaat steken.
We verwachten tussen 180-210pks, deze hebben we van ervaren tuners gekregen. Deze pks kunnen verwacht worden met mijn speeltjes hieronder. Maar de motor moet ook goed gemaakt worden. En dat kan veel doen!!

KENT CAMS ADJUSTABLE ALLOY CAM PULLEY: SOHC PINTO
KENT CAMS SUPERSPORTS R CAMSHAFT KIT: SOHC PINTO (CARB) HT1
INLET VALVE 1.750" (44.5mm) SOHC PINTO
EXHAUST VALVE 1.500" (38.1mm) SOHC PINTO
VALVE GUIDE (BRONZE) INLET/EXHAUST
ACCRALITE FORGED PISTON 94mm 2.0 SOHC PINTO 41.65mm COMP.HEIGHT
ACCRALITE RING SET 1.0/1.2/2.75 (94mm): SOHC PINTO & COSWORTH YB
AJUSA HEAD GASKET 94.5mm: SOHC PINTO 2.0/2.1
FARNDON EN24V STEEL H SECTION CON ROD, 5.060": COSWORTH YB
HIGH PRESSURE/HIGH CAPACITY OIL PUMP: SOHC PINTO
AP RACING CLUTCH KIT: SOHC PINTO 215mm

 

Men Stuur!!!

Na op arendonk te rijden, heb ik ondervonden dat ik veel moet sturen. Dus heb ik gaan rondzien voor een kort stuurhuis. Spijtig genoeg past het stuurhuis van een escortje niet. Dus geen stuurhuis?
Na wat zoek werk hebben we iets gevonden. Een koppeling dat je tusses je stuurkolom moest steken. Na veel geprust en geprul hebben we het stom ding ertussen gekregen. Het stuurtje staat niet volledig center maar zo goed als. Dat probleem los ik wel op met een lintje aan het stuur zoals al de andere. Als je op linkje druk vind je enkele foto's van het proces.

 

 

na 6 lange weken, daarna nog eens 5 lange weken zelf aan de auto werken, eindelijk klaar. Maar De motor is gestorven. Al men tijd en geld verspild, omdat 5 leerlingen met men geld hebben gespeeld. Foto's volgen van mijn eigen werk nog aan de Taunus, en eenmaal de motor uit elkaar gehaald wordt zullen er nog foto's volgen.

Foto's

Werken:

Dag 1
Dag 2
Dag 3
Dag 4


Open maken ...

2.2 Pinto eruit